Various collaborants’ clans are waging entire propaganda wars as a part of the struggle for the realisation the “federal funds”. For example, the odious Sevastopol newspaper “ForPost” spreads information about “protests of Yalta residents” against the construction of desalination plants in Yalta. It is stated that there are calls to stop the construction of seawater desalinators in the city on the shelves of the eight Yalta stores, and signatures are being collected.

Opponents of desalinators claim that the main argument is the high cost of the resulting water and the fact that it allegedly causes cancer. However, among the requirements there are quite reasonable ones, namely – to carry out major repairs of water nerwork in the city. Also, the “ForPost” publication refutes the statements of the “Head of the Crimea” about the alleged start of construction of another desalination plant, near the Frunze village, Saksky district [1].

Serious foreign media, such as “DW”, remind that few people in Russia were worried about the desalination issues before the capture of Crimea. Media stated that the long-term drought on the peninsula in the context of global warming threatens to become chronic. However, it is recognized that desalination plants require equipment from civilized countries, a lot of energy and at least two years for construction [2]. However, Europeans are far from the real motives of the campaign against desalinators that began in Crimea.

It has long been established that desalination water is not physiological for the body and can cause deviations with prolonged use [3], but the collaborators do not really care about it. Also, their propaganda does not discuss all the aspects of energy consumption of desalinators, of their aesthetic incompatibility with the resort and of the need to dump toxic desalination waste into the sea. “Officials” and “public activists” are only worried about the fact that the “winning team” was written off the issue of hypothetical “usage” of billions of rubles under the guise of “solving water supply issues”.

For example, the news about the collection of signatures against desalinators were published by “Yalta 24”, which is financed from the “budget of the city administration” [4] and is included in the regional propaganda network of the “Council of Ministers of Crimea”. Calls for the collection of signatures are published on social networks by the “Maxim Samoilov” page, which coordinates all its actions with the long-time FSB confidant Viktor Yamnikov. For two years now, Yamnikov has “sworn allegiance” to the former “mayor” of Yalta, Andrei Rostenko, and under his auspices imitates the “business support” under the guise of the “Opora Rossii” (“Support of Russia”) organization. The published list of Yalta stores, where signatures are collected against desalination, contains just businessmen who, for various reasons, have been included in the “Opora Rossii”.

Such a large-scale campaign under total Russian censorship in Crimea is possible only with the involvement of powerful groups of Russian special services and key collaborators. It is noteworthy that the odious “ForPost” is a publication of the “people’s mayor” of Sevastopol Aleksei Chaly. By publishing information on such a sensitive issue for Crimea, Chaly is actually acting, for the first time in seven years, together with members of Serhey Aksyonov’s group, although he has traditionally “criticized the head of Crimea”. This event is a significant signal for official Kyiv.

1. https://sevastopol.su/news/krymchane-ne-hotyat-pit-vodu-iz-opresniteley

2. https://www.dw.com/ru/opresnenie-vody-v-krymu-kak-dorogo-ono-obojdetsja-rossii/a-56399577

3. https://ecosoft.ua/blog/o-mineralnom-sostave-pitevykh-vod-i-zdorove-cheloveka/

4. http://www.yalta-24.ru/vsya-yalta/sobytiya/27618-v-yalte-nachali-sobirat-podpisi-protiv-stroitelstva-opresnitelej-na-yubk 

5. https://opora.ru/news/v-yalte-poyavilos-mestnoe-otdelenie-opory-rossii.html